Om oss

Lilla Frescati är en oas mellan Roslagsvägen och Roslagsbanan. Under försommaren hörs näktergalen i syrenbersåerna och några veckor senare prunkar växtligheten. Sensommar och höst är skördetid och vi forslar hem ansenliga mängder grönsaker och bär.

Det finns drygt 80 lotter i koloniområdet. Den minsta är 55 m2 och den största 300. På de flesta finns en redskapsbod. Marken arrenderas av Kungliga Djurgårdens förvaltning.

För att dämpa ljuden från Roslagsvägen och rena luften har vi planterat träd och buskar som en vegetativ ridå mot motorvägen.

Eken

En sevärdhet i Lilla Frescati är den ek som växer Ekenmitt på allmänningen på koloniområdets högsta punkt. Man tror att eken är minst 500 år gammal och stammens omkrets är ca fem meter. I eken huserar en sällsynt och utrotningshotad skalbagge, den s.k. bredbandade ekbarkbocken.

Ekoparken

Lilla Frescati koloniförening ligger i Ekoparken, världens första nationalstadspark. Ekoparken ska bidra till en uthållig utveckling i Stockholm. Där finns en unik mix av natur och kultur. Tillsammans med Söderbrunns koloniförening utgör Lilla Frescati ett värdefullt inslag i Ekoparken med traditioner på Norra Djurgården sedan början av förra seklet. Koloniområdena är inte bara till glädje för oss kolonister utan för alla som besöker Ekoparken. Här finns härliga promenadstråk och tillfälle till rekreation.

Fåglar i området

Våra kolonister har noterat fåglar som finns på och vid vårt koloniområde under en följd av år och följande fåglar har skådats: Gråsparv, pilfink, blåmes, talgoxe, grönfink, nötväcka, fiskmås, kaja, kråka, skata, koltrast, stare, steglits, fasan, svartmes, tofsmes, sädesärla, bofink, näktergal, lövsångare, rödhake, hackspett, ormvråk, ringduva, björktrast, gärdsmyg, trädkrypare, rödstjärt, tornfalk*, stenknäck, ladusvala* , sparvhök, häger*, svarthätta och kattuggla.
*  Sett från / över området